no planet b tportal
menu
Living

Ako se pitate zašto vam sitnice dostavljaju u ogromnim kutijama, sad ćete saznati

25. travnja 2024. • ~9 min

Čak i najsitnije kupnje često završe u masivnoj ambalaži. Nije nužno riječ o nemaru tvrtke, no i dalje se radi o značajnom problemu.

Čak i najsitnije kupnje često završe u masivnoj ambalaži. Nije nužno riječ o nemaru tvrtke, no i dalje se radi o značajnom problemu.

Izreka kaže da ‘dobre stvari dolaze u malim pakiranjima. ‘Ali mnogi online kupci ne poznaju tu radost. Ako naručite češalj veličine kuverte, velika je vjerojatnost da će vam stići na kućni prag u kartonskoj kutiji u koju stane trombon.

Ovaj trend više je nego samo neugodan – on je noćna mora održivosti, analizira BBC. Svake se godine posječe više od tri milijarde stabala kako bi se napravila papirnata ambalaža koja na kraju zatrpava vaš dom ili se strpa u kantu za smeće, kaže Nicole Rycroft, izvršna direktorica Canopyja, ekološke neprofitne organizacije koja surađuje s tvrtkama na očuvanju ugrožene šume.

Prema podacima Organizacije Ujedinjenih naroda za hranu i poljoprivredu (FAO), količina proizvodnje papirne ambalaže porasla je za 65% u posljednja dva desetljeća. Nagli porast online kupovine samo pogoršava stvari. U ‘ranim danima e-trgovine proizvodi su imali sedam puta veću ambalažu nego kod fizičke kupnje’, kaže Rycroft. ‘Sada je to oko četiri i pol puta više, ali svejedno je to previše pakiranja.’

Ipak, kad se radi o neskladu između veličine proizvoda i spremnika, ne radi se samo o nepažnji tvrtki, napominje Barry Kronhaus, direktor prodaje i marketinga u Sun Packaging Technologies. ‘Nije baš tako slučajno kao što bi se moglo činiti, kaže on. Mjesta poput Amazona i Walmarta i njihovi centri za e-trgovinu troše puno vremena pokušavajući to shvatiti.’

Ipak, rješenje nije tako jednostavno.

Psihologija pakiranja

Obično se veličina kutije određuje pomoću softvera ili algoritma, koji često pronađe točnu podudarnost. Ali ljudi su još uvijek uključeni u slanje narudžbi kupcima, što je često razlog zbog kojeg roba završi u velikim kutijama.

Na primjer, skladište možda nema dovoljno kutija prave veličine, što dovodi do toga da se izabire sljedeća najbolja alternativa, koja je često veća. ‘Kad se oslanjate na ljude i oni imaju 100.000 narudžbi za izlazak, moraju to obaviti brzo’, kaže Kronhaus. Pogotovo kada kupci plaćaju troškove dostave, dodaje on, nije štetno za tvrtku ako se odluči za sljedeću veličinu.

U nekim slučajevima potrošači mogu više cijeniti proizvode koji dolaze u većim spremnicima. To se zove ‘psihologija pakiranja’, kaže Rycroft, a neke tvrtke to koriste u svoju korist – ili se barem ne trude osigurati da su kutije odgovarajuće veličine za njihov sadržaj.

Artikl koji stigne u velikom paketu čini da se kupnja čini kao dobar posao, prema Amsterbrand Marketingu, nizozemskoj tvrtki za istraživanje tržišta. Kupci na ambalažu projiciraju ljudske osobine koje također mogu utjecati na njihove odluke o kupnji.

Na primjer, studija iz 2017. o znakovima simboličnog pakiranja otkrila je da kupci visoke i tanke pakete hrane povezuju sa zdravljem i vitkošću. Robne marke koje žele ciljati na određene osjećaje mogu prilagoditi svoje pakiranje u skladu s tim.

IZVOR: PROFIMEDIA / AUTOR: MICHAEL GSTETTENBAUER / IMAGO STOCK&PEOPLE

Implikacije održivosti

Bez obzira na razlog neusklađenosti, prekomjerno pakiranje stvara znatan problem otpada. Što je veće pakiranje, to je veći njegov ugljični otisak – i to više ekološke devastacije može prouzročiti.

Iako su kartonske kutije iz online narudžbi možda najočitiji krivac, mnoge industrije koriste preveliku ambalažu, prvenstveno izrađenu od papira i plastike. Canopy procjenjuje da je industrija hrane i pića najveći sektor krajnje upotrebe papirne ambalaže, a ne zaostaju ni ljepota i osobna njega. A neki brendovi u modnoj industriji koriste isto toliko vlakana u svojoj ambalaži koliko i u tekstilu i odjeći, dodaje Rycloft.

Trenutačno se 54% celuloze koja se koristi za izradu papirnate ambalaže i proizvoda od recikliranog papira, prema podacima Canopyja, u koje je imao uvid BBC. Ali 43% te celuloze još uvijek se proizvodi od vlakana djevičanske šume – novog drva koje je prvi put posječeno.

Organizacija je za BBC podijelila da bi polovica ovih djevičanskih vlakana mogla potjecati iz šuma koje su označene kao ‘drevne i ugrožene’. Ostaje samo 3% pulpe koja je napravljena od alternativnih ekološki prihvatljivih vlakana bez šuma kao što su pšenična slama ili bagasa.

Počevši od 2008. odlučili smo početi isporučivati više ‘golih proizvioda’, do te mjere da se trenutno, ako proizvodi nisu u posudi ili boci, dosljedno otpremaju goli u kutiji.

IZVOR: PROFIMEDIA / AUTOR: GEOFFREY ROBINSON / ALAMY

Ovo je veliki problem jer je očuvanje šuma postalo sastavni dio borbe protiv klimatskih promjena. Od 76,3 milijuna hektara (189,5 milijuna hektara) primarnih šuma u tropima koje su izgubljene samo u posljednjih 20 godina, otprilike jedna trećina ukupnih svjetskih šuma uništena je zbog ljudske aktivnosti. To uključuje sječu drva za papirnu ambalažu – prema FAO-u, potražnja uzrokuje oko desetinu ovog uništenja.

Ima i drugih krivaca. Kada se te velike kutije pojave, često su ispunjene s nekoliko plastičnih “zračnih jastuka” u koje se stavljaju proizvodi unutra, a plastična ambalaža predstavlja sličnu pošast za okoliš. Plastici je potrebno od 20 do 500 godina da se razgradi, prema podacima UN-a. Istraživanje iz 2020. godine koje je provela organizacija za očuvanje oceana Oceana izvijestilo je da je samo Amazon proizveo 465 milijuna funti (211 kg) plastičnog ambalažnog otpada u 2019. Broj zračnih jastuka koji bi samo oni mogli ‘okružiti Zemlju 500 puta’.

Glasnogovornik Amazona osporio je izvješće, rekavši Voxu da su koristili ‘otprilike četvrtinu plastične ambalaže procijenjene u Oceaninom izvješću’, te da je smanjio težinu svoje izlazne ambalaže za više od trećine od 2015., eliminirajući gotovo milijun tona materijal za pakiranje.

‘Gola’ dostava

Kako bi se borili protiv svih štetnih učinaka koji doprinose okolišu, zagovornici održivosti obraćaju se izravno trgovcima na malo koji koriste ove resursno intenzivne materijale, kako u transportnim kontejnerima tako i u samom pakiranju proizvoda.

Canopy, na primjer, surađuje s tvrtkama i trgovcima na malo kako bi osigurao da njihova ambalaža ne dolazi iz šuma s visokim ugljikom, visokom vrijednošću biološke raznolikosti ili da stvara bilo kakvu novu netaknutu plastiku. Umjesto toga, savjetuju tvrtkama da prijeđu na korištenje materijala koji se mogu reciklirati, kompostirati i NextGen materijala, koji koriste uređivanje gena za stvaranje sintetičkih vlakana.

EcoEnclose, tvrtka sa sjedištem u SAD-u koja stvara održivu ambalažu i zalihe za dostavu, nudi proizvode uključujući recikliranu plastičnu foliju i kutije za izlaganje s regenerativnim filmom od morskih algi kao promišljeniju zamjenu.

U idealnom slučaju, trgovci bi trebali pronaći načine da se zajedno odreknu viška pakiranja. Neke tvrtke za e-trgovinu posebno rade prema tom cilju, i minimiziranjem volumena i veličine kutija u kojima se isporučuju kao i uklanjanjem što je više moguće pakiranja proizvoda.

IZVOR: PROFIMEDIA / AUTOR: ASKG / ALAMY / ALAMY

Kod globalnog trgovca na malo Lush, otprilike polovica proizvoda ove ljepote može se ponijeti kući bez pakiranja. Tvrtka je te napore prenijela na e-trgovinu. ‘Počevši od 2008. odlučili smo početi isporučivati više proizvoda ‘golih’, do te mjere da se trenutno, ako proizvodi nisu u posudi ili boci, dosljedno šalju goli u kutiji’, kaže Ruth Andrade, partner za zaštitu okoliša u Lushu.

Lush je također optimizirao veličinu kutije kako bi osigurao odgovarajuće opcije za radnike koji ručno pakiraju narudžbe. Ovo je dio široko rasprostranjene inovacije u posljednjih nekoliko godina za koju Kronhaus tvrtke Sun Packaging Technologies kaže da je omogućila točnije dimenzioniranje u industriji pakiranja.

Uređaji kao što je sustav za dimenzioniranje Cubiscan skeniraju proizvode koje je potrebno pakirati u kutije i daju instrukcije stroju da napravi kutiju koja je točne veličine za njen sadržaj ili određuju koja je postojeća veličina kutije najprikladnija. Prema Kronhausu, tvrtke uključujući Walmart i Amazon sada koriste ovu tehnologiju u određenim objektima.

Ova tehnologija ne pomaže samo pri otpremi. Također optimizira skladištenje unutar skladišta – još jedan razlog zašto joj se neke tvrtke priklanjaju. Kronhous kaže da inovativno pakiranje može smanjiti količinu potrebnog skladišnog prostora za dvije trećine, što tvrtki štedi novac. Još jedna alternativa za pohranu je ponovna uporaba materijala, nešto za što Rycloft kaže da je jednom od Canopyjevih globalnih maloprodajnih klijenata uštedjelo 14 milijuna eura (15 milijuna dolara; 12 milijuna funti).

Rekonstituiranjem kutija korištenih za isporuke skladišta, uspjeli su ponovno upotrijebiti kutije u prosjeku šest puta, što je rezultiralo smanjenjem ukupnog pakiranja od 82%. Iako ti potezi ne utječu izravno na veličinu paketa koji u konačnici završe na kućnom pragu, oni su važan dio poboljšanja održivosti u cijelom opskrbnom lancu.

IZVOR: PROFIMEDIA / AUTOR: – / WAVEBREAK /

Sljedeći koraci

Iako su učinjeni značajni pomaci prema smanjenju ambalažnog otpada, predstoji još puno posla. U studenom 2022. Europska komisija uvela je zakonodavstvo za smanjenje ambalažnog otpada, uključujući preveliku veličinu kutije. Do ožujka 2024., međutim, lobisti su uspjeli postići da se papirnata ambalaža u velikoj mjeri izuzme iz ove akcije.

‘Uredba sada promiče papirnatu ambalažu za jednokratnu upotrebu, često obloženu plastikom, po cijenu globalnih šuma i klime’, rekao je u izjavi Sergio Baffoni, aktivist globalne mreže papira za okoliš. ‘Industrijski lobisti slave, ali potrošači će i dalje biti proganjani sve većim količinama otpada u njihovim domovima – možda će biti manje plastike, ali će biti mnogo više papira – i daleko manje šuma.’

U konačnici, niti jedan aspekt problema ambalažnog otpada ne može se riješiti bez rješavanja cjelokupnog lanca. Korištenje održivih materijala za pakiranje oslanja se na njihovu pristupačnost, a racionalizacija pakiranja ne oslanja se samo na precizne izračune, već i na učinkovite sustave isporuke koji ne zahtijevaju višak pakiranja da bi artikli bili sigurni u transportu.

“Mislim da tu naš rad stvarno dolazi do izražaja”, kaže Rycroft. “Gdje veliki korporativni krajnji potrošači mogu stvoriti dovoljno vrijednosnih prijedloga za subjekte isporuke da dođu za stol zajedno s proizvođačima ambalaže.” Tamo konačno mogu smisliti rješenje koje odgovara svima.

(autor: M.Č., foto: PROFIMEDIA / BACKYARD PRODUCTIONS / ALAMY / ALAMY)