Brend koji odjeva olimpijce Kanade na meti aktivista: Pale su teške optužbe
Na pragu Olimpijskih igara, popularni brend sportskih proizvoda za slobodno vrijeme i službeni proizvođač odjeće kanadskog tima Lululemon optužen je za greenwashing u Francuskoj zbog ‘zavaravajuće’ reklamne kampanje ‘Be Planet’.
Na pragu Olimpijskih igara, popularni brend sportskih proizvoda za slobodno vrijeme i službeni proizvođač odjeće kanadskog tima Lululemon optužen je za greenwashing u Francuskoj zbog ‘zavaravajuće’ reklamne kampanje ‘Be Planet’.
Kanadska skupina za ekološke kampanje Stand.earth podnijela je pravnu tužbu na temelju kampanje trgovca ‘Be Planet’, za koju kaže da je u suprotnosti s klimatskim rekordima tvrtke.
Uslijedilo je to nakon slične pravne tužbe u Kanadi i nedavnih prosvjeda u trgovinama Lululemona, uključujući glavnu trgovinu tvrtke u Vancouveru.
‘Tražimo od francuskih dužnosnika da istraže kako Lululemon može tvrditi da je ‘Be Planet’ dok stvara više emisija koje štete planetu svake godine od pola milijuna automobila’, kaže izvršni direktor Standa Todd Paglia.
Zašto je Lululemon optužen za greenwashing?
Na ceremoniji otvaranja Ljetnih olimpijskih igara kanadski olimpijski sportaši odjenut će nove crveno-bijele dizajne Lululemona – službenog dobavljača opreme za nacionalni tim od 2022. godine.
Iako se čini da će trgovac na malo impresionirati, Stand se nada da će njegova žalba biti dobro prihvaćena kod francuske Opće uprave za politiku tržišnog natjecanja, pitanja potrošača i kontrolu prijevara (DGCCRF), piše Euronews.
Marketinška kampanja ‘Be Planet’ pokrenuta 2020. prikazuje slike rijeka, zdravih šuma i prirode kako bi se poslala ‘nejasna’ poruka da Lululemon doprinosi ‘zdravom’ planetu, navodi Stand.
Skupina za zaštitu okoliša kaže da je to u ‘očiglednoj’ suprotnosti sa stvarnim radom Lululemona. Od postavljanja slogana, Stand kaže da su se emisije modne tvrtke (njezino neizravno onečišćenje) više nego udvostručile do 2022., na 1,2 milijuna tona ugljičnog dioksida.
Lululemonovo izvješće o utjecaju za 2023. također otkriva da je više od 60 posto materijala koje koristi dobiveno iz fosilnih goriva i nije biorazgradivo – uglavnom poliester i najlon – što pridonosi zagađenju okoliša.
‘Naši sportaši zaslužuju biti najbolji u robnoj marki koja je u skladu s njihovim vrijednostima kao Kanađana, a ne zavedeni obmanjujućim i greenwashing marketingom’, kaže Rachel Kitchin, viša voditeljica korporativne klimatske kampanje Standa.
Navela je usporedbu s drugim sponzorima olimpijske opreme koji osiguravaju obnovljivu energiju i smanjenje emisija. U Standovoj najnovijoj tablici rezultata za najbolje svjetske modne tvrtke, na primjer, Puma i Nike su relativno dobro ocijenjeni za korištenje obnovljive električne energije.
‘Prvi test’ za francusko regulatorno tijelo protiv greenwashinga
Stand kaže da pritužba označava ‘prvi test’ spremnosti francuskog regulatora za val novog europskog zakonodavstva.
U siječnju ove godine EU je donijela novu direktivu o greenwashingu kojom se nastoje zabraniti obmanjujuće ekološke tvrdnje. Zahtijeva da tvrdnje o održivosti provjeri neovisni i ovlašteni verifikator.
U pritužbi se navodi da su emisije stakleničkih plinova tvrtke Lululemon France relativno niske – ali se kaže da one ne odražavaju opseg emisija opsega 3 Lululemon Athletice u njezinom globalnom lancu opskrbe kojemu francuska podružnica ima pristup.
U veljači je Stand podnio sličnu tužbu u Kanadi što je rezultiralo službenim otvaranjem istrage Kanadskog ureda za tržišno natjecanje u travnju kako bi se ispitala zabrinutost da tvrtka obmanjuje kupce o svom utjecaju na okoliš.
Posljednjih tjedana jačaju i prosvjedne akcije. U ponedjeljak su aktivisti izveli ulični performans ispred vodeće trgovine sportskog diva u Vancouveru. Prošlog tjedna skupina je ispustila transparent na zgradu Doma kanadskog tima u Torontu, sugerirajući da će sportaši biti ‘obučeni uljem’.
Zašto je moda tako zagađujuća industrija?
Dok aktivisti imaju Lululemon na vidiku, oni također pozivaju na promjenu u cijeloj industriji.
Proizvodnja odjeće i obuće odgovorna je za 8 posto globalnih emisija stakleničkih plinova, procjenjuje UN, pri čemu se proizvodni procesi i dalje uvelike oslanjaju na ugljen i druga fosilna goriva.
Ova goriva koja uništavaju planet također ulaze u opskrbni lanac putem sintetičkih vlakana napravljenih od nafte i frakiranog plina, kaže Stand, i teških goriva potrebnih za transport proizvoda.
Modne tvrtke koje prelaze svoju proizvodnju na obnovljivu energiju najvažnija je promjena koju brendovi mogu napraviti u svojim opskrbnim lancima kako bi smanjili emisije, prema kampanji.
Lululemon nije odmah odgovorio na zahtjev Euronews Greena za komentar.
Glasnogovornik tvrtke rekao je za Climate Home News da Be Planet ‘nije marketinška kampanja’, već ‘stup’ strategije utjecaja tvrtke te da je tvrtka uvjerena da izjave koje daje javnosti točno odražavaju njezine ciljeve utjecaja i obveze.
‘Poduzimamo izravne mjere i predani smo suradnji s industrijskim partnerima kako bismo pomogli u rješavanju utjecaja opskrbnog lanca na klimatske promjene’, dodao je glasnogovornik. ‘Pozdravljamo dijalog i ostajemo usredotočeni na poticanje napretka.’