Domovi ljudi prepuni su jeftinog namještaja: Je li ‘brzi dekor’ nova brza moda?
Posljednjih nekoliko godina javnost je sve više osviještena o problemima brze mode, te mnogi potrošači nastoje izbjegavati jeftinu, masovno proizvedenu odjeću. No, sada se pojavljuje još jedno okolišno štetno tržište koje privlači pažnju – brzi dekor.
Posljednjih nekoliko godina javnost je sve više osviještena o problemima brze mode, te mnogi potrošači nastoje izbjegavati jeftinu, masovno proizvedenu odjeću. No, sada se pojavljuje još jedno okolišno štetno tržište koje privlači pažnju – brzi dekor.
Ovaj izraz, nedavno populariziran u jednom izvješću, odnosi se na jeftin namještaj i ukrase za dom proizvedene u velikim količinama. Poput brze mode, brzi dekor je jeftina imitacija trendova visoke mode, koja se brzo zamjenjuje novim trendovima.
Francuske ekološke udruge, uključujući Zero Waste France, Les Amis de la Terre i Réseau National des Ressourceries et Recycleries, ističu da je ekološki utjecaj brzog dekora usporediv s utjecajem brze mode. Objavljeno izvješće otkriva da brzi dekor i brza moda dijele isti poslovni model: proizvodnja ogromnih količina jeftinih proizvoda i brza obnova kolekcija, piše Euronews.
Trgovački praznici poput Valentinova i Majčinog dana koriste se za lansiranje novih kolekcija i poticanje kupovine, dok se društvene mreže koriste za promociju tih proizvoda putem videa ‘unboxing’ i ‘haul’. Vodeći lanci poput Zara Home, H&M i Shein igraju ključnu ulogu u ovom trendu, čime se dodatno potiče potrošnja.
Tijekom pandemije koronavirusa, mnogi su ulagali u preuređenje svojih domova, što je rezultiralo povećanom potražnjom za brzim dekorom. Studija objavljena u francuskom financijskom listu Les Échos pokazuje dramatičan porast broja namještaja na tržištu.
S povećanjem kupovine dolazi i povećanje količine otpada. Od 2014. do 2020. godine, količina otpada od namještaja se udvostručila u Francuskoj. Ekološke organizacije sada traže promjenu ovog trenda i zagovaraju kulturu ponovne upotrebe i popravka.
Prema procjeni europske mreže društvenih poduzeća za ponovnu upotrebu, RREUSE, članovi su uspjeli spasiti oko 1 milijun tona robe i materijala s odlagališta u 2022. godini, što je značajna ušteda. Stoga, dok se brzi dekor može činiti privlačnim i pristupačnim, važno je prepoznati njegov negativan utjecaj na okoliš i promovirati održivije alternative poput ponovne upotrebe i popravka.
(Autor: Lucija Špiljak, foto: IZVOR: PROFIMEDIA / AUTOR: IMAGO / IMAGO STOCK&PEOPLE / PROFIMEDIA)