Evo kako se Zara, H&M i Mango planiraju odužiti za nanošenje ekološke štete
Zara, H&M i Mango, jedni od najomiljenijih high street modnih brendova, odlučili su se za hvalevrijedno ulaganje velikih napora da se 'oduže' za nanošenje ekološke štete proizvodnjom tzv. fast fashion odjeće. 'Fast fashion' pojam je koji se odnosi na proizvodnju i prodaju jeftine odjeće kratko roka trajanja, a koje je iznimno neodrživo i štetno za planetu. Istraživanja su pokazala kako se godišnje manje od četvrtine 5,2 milijarde tone bačene robe…
Zara, H&M i Mango, jedni od najomiljenijih high street modnih brendova, odlučili su se za hvalevrijedno ulaganje velikih napora da se ‘oduže’ za nanošenje ekološke štete proizvodnjom tzv. fast fashion odjeće.
‘Fast fashion’ pojam je koji se odnosi na proizvodnju i prodaju jeftine odjeće kratko roka trajanja, a koje je iznimno neodrživo i štetno za planetu. Istraživanja su pokazala kako se godišnje manje od četvrtine 5,2 milijarde tone bačene robe u Europi reciklira te da količina ovakvog otpada ima tendenciju znatnog rasta.
Problemi fast fashion industrije
Kao glavni problem ističe se prekomjerna potrošnja i premalen postotak recikliranih vlakana u odjeći. Tu na scenu stupa Moda Re, dobrotvorna organizacija za ponovnu uporabu i recikliranje odjeće.
U njen rad aktivno se uključio Inditex (grupacija pod čijim su vlasništvom Zara, Stradivarius, Bershka, Massimo Dutti…) koji donira značajnu količinu neprodane odjeće. S druge strane, konkurentske firme H&M i Mango nalaze se među osnivačima neprofitnih udruga za upravljanje otpadom odjeće, kao odgovorom na zakone EU-u koji zahtijevaju da se od siječnja 2025. godine tekstil odvaja od ostalog otpada.
Prepreke značajnom smanjenju otpada od odjeće su ogromne, unatoč oštrim mjerama EU-a, obvezama održivosti industrije i inicijativama poput Moda Re. Naime, potrebne su stotine sličnih postrojenja, zajedno sa značajnim financijskim ulaganjima u tehnologiju i tržišne intervencije.
High street brendovi rade na rješenjima
Osim recikliranja, u tijeku su i povećane inicijative za donacijom rabljene odjeće siromašnima te u afričke zemlje poput Kameruna, Gane i Senegala u koje je EU 2022. godine izvezao čak 1,4 milijuna tone rabljenog tekstila.
Uz to, s obzirom na trenutni nedostatak pogona i financija za adekvatnu reciklažu, Moda Re krenula je u preprodaju odjeće u preko 300 second hand trgovina u Španjolskoj.
Srećom, uz Inditex i druge globalne modne kompanije sudjeluju u ovom projektu. Puma ima partnerstva s tvrtkama za prikupljanje i sortiranje odjeće diljem Europe, a Adidas, Bestseller i H&M uložili su u finski start-up Infinited Fiber Company, koji proizvodi vlakna od tekstilnog otpada, kartona i papira.
Iako će ovakve inicijative bez sumnje učiniti razliku, ostaje činjenica kako je i dalje riječ o malom postotku reciklirane odjeće naspram količine proizvodnje u ‘fast fashion’ industriji čijoj se neodrživosti, zasad, ne nazire kraj.