Je li zabrana kratkih letova u Francuskoj potaknula ljude na promjene? Evo što kažu brojke
Francuska je prošlog lipnja službeno uvela zabranu domaćih letova na kratkim relacijama u nastojanju da smanji emisiju ugljičnog dioksida. O njoj se mnogo raspravljalo, a na snazi je nešto više od godinu dana. Je li zabrana domaćih letova u Francuskoj smanjila emisije?
Francuska je prošlog lipnja službeno uvela zabranu domaćih letova na kratkim relacijama u nastojanju da smanji emisiju ugljičnog dioksida. O njoj se mnogo raspravljalo, a na snazi je nešto više od godinu dana. Je li zabrana domaćih letova u Francuskoj smanjila emisije?
U teoriji, propis zabranjuje letove, ako postoji željeznička alternativa kraća od 2,5 sata. Kritičari su u to vrijeme govorili da se nije otišlo dovoljno daleko, ciljajući na vrlo malo ruta i ne uključujući povezne letove. Zrakoplovna industrija uzvratila je tvrdeći da je uredba nepravedna.
Prije uvođenja zabrane, francuska Glavna uprava za civilno zrakoplovstvo (DGAC) procijenila je da bi nova uredba mogla smanjiti do 55.000 tona emisija – samo 2,6 posto ukupnih emisija iz domaćih letova u Francuskoj godišnje, piše Euronews.
Naizgled minimalan učinak te mjere na smanjenje emisija stakleničkih plinova bio je temelj žalbe Unije francuskih zračnih luka protiv zakona ranije ove godine, koja je tvrdila da je riječ o ‘zlouporabi ovlasti’. Žalbu su izgubili presudom Državnog vijeća.
Više od godinu dana od njezina uvođenja, međutim, još uvijek ne postoje službene brojke za smanjenje emisija postignutih izravno kroz zabranu.
Jedina informacija koju imaju je prema francuskom zrakoplovnom menadžeru za neprofitnu organizaciju Transport & Environment Jérôme du Boucher, o ukupnim emisijama iz domaćih letova prošle godine.
One su se 2023. godine smanjile za 3,4 posto u odnosu na 2022. godinu, dok su na međunarodnoj razini te emisije porasle.
‘To je zapravo ilustracija da su se općenito domaći letovi u Francuskoj smanjili, a zabrana letova na kratkim relacijama pridonosi tome’, objašnjava. ‘U kojem omjeru? Teško je reći.’
‘Ono što možemo reći na kvalitativniji način jest da je u isto vrijeme 2023. nacionalna željeznička kompanija SNCF oporavila svoju razinu poslovne aktivnosti.’
Ako to stavimo paralelno s domaćim letovima, kaže, stopa putovanja i poslovnih aktivnosti nije se vratila na razine prije COVID-a.
‘Čini se da je došlo do promjene, na općenitiji način, nego samo na tim specifičnim letovima [pokrivenim zabranom].’
Zabrana će se primjenjivati najmanje tri godine, nakon čega će francuska vlada razmotriti njezin učinak prije poduzimanja novih koraka.
Više od samih podataka o emisijama
O zakonu se mnogo raspravljalo u Francuskoj i njegova stvarna provedba, u kojem god obliku bila, signal je ljudima. Vjeruje da ih to tjera da razmisle o onome što bi Francuzi nazvali ‘sobriété’ ili umjerenost – isplati li se doista letjeti ovim letovima poslovno ili u slobodno vrijeme?
Nedavno DGAC nacionalno istraživanje putnika u zračnom prometu pitalo je ljude što bi učinili da njihovo putovanje nije moguće avionom. Za domaće letove, 41 posto je reklo da bi koristilo neki drugi način prijevoza.
Španjolska, primjerice, planira uvesti sličnu zabranu letova na kratkim relacijama gdje postoje željezničke alternative kraće od 2,5 sata.
Kako se jedna zemlja obveže na ovakvu regulativu i odobri je Europska komisija, drugim zemljama EU-a postaje lakše razmotriti mogućnost da to učine.