no planet b tportal
menu
Living

Istražili smo gdje počinje briga o okolišu i tko brine o našim interesima

3. lipnja 2022. • ~6 min

Pojmovi kao što su recikliranje, kompostiranje, odvajanje otpada te pažljivo korištenja vode i struje postali su dio naš svakodnevice. S druge strane razne vrste otpada i dalje preplavljuju naš okoliš. Dok neprestano govorimo o napretku kada je u pitanju suvremeni način života, trebali bismo se više usmjeriti i na ono što ćemo ostaviti iza sebe, na to kako koristimo prirodne resurse i općenito na cjelokupne implikacije na okoliš i društvo…

Pojmovi kao što su recikliranje, kompostiranje, odvajanje otpada te pažljivo korištenja vode i struje postali su dio naš svakodnevice. S druge strane razne vrste otpada i dalje preplavljuju naš okoliš. Dok neprestano govorimo o napretku kada je u pitanju suvremeni način života, trebali bismo se više usmjeriti i na ono što ćemo ostaviti iza sebe, na to kako koristimo prirodne resurse i općenito na cjelokupne implikacije na okoliš i društvo u budućnosti.

Otpad kao posljedica današnjeg načina života nije problem koji će brzo nestati te tako dugoročno gledano, predstavlja prijetnju okolišu, a time i našoj budućnosti. Upravo se iz tog razloga sve više naglašava potreba za pravilnim gospodarenjem i pravilnim načinom zbrinjavanja otpada kao i za zaštitom okoliša. Uz sve navedeno, već nekoliko godina svjedočimo europskim i svjetskim procesima i sporazumima o održivom razvoju, a trend razvoja i proizvodnje ekološki prihvatljive i održive ambalaže postaje imperativom u industriji i društvu. Svi ti pojmovi i procesi čine se nevjerojatno velikim i možda nedostižnim, ali netko već puno radi na tom području.

Da je drugačije, stvari bi do sada možda i u većoj mjeri eskalirale. Tvrtke čije proizvode  svakodnevno koristimo, pokušavaju nam olakšati život prije nego što proizvod upotrijebimo ili ga uopće kupimo. Te su tvrtke proizvođači ambalaže za hranu, a jedna od vodećih tvrtki u razvoju rješenja za preradu i pakiranje hrane, koja osigurava sigurne, inovativne i ekološki prihvatljive proizvode, zasigurno vam je vrlo poznata. Tetra Pak, koji osim što je svjetski lider u ovom području, danas predstavlja sinonim za sve vrste kartonske ambalaže.

Njihov slogan “Štiti što je dobro” odražava viziju i želju za stvaranjem najodrživije ambalaže za hranu na svijetu. Cilj tvrtke je stvoriti kartonsku ambalažu izrađenu od isključivo odgovorno dobivenih obnovljivih ili recikliranih materijala, koju je moguće u potpunosti reciklirati te ugljično neutralnu. Sve je to dio njihovog puta da isporuče ambalažu hrane budućnosti.

Da pojasnimo, što veći udio obnovljivih materijala ambalaža sadrži, to je njezin utjecaj na klimu niži. To obnovljivu ambalažu čini važnim dijelom kretanja prema nisko ugljičnom kružnom gospodarstvu. Kako upotreba obnovljivih materijala raste, odgovorni, održivi izvori postat će još važniji. Tvrtke će kako bi održale krhke ekosustave trebati promicati biološku raznolikost te obnovu i regeneraciju zemljišta.

Ono što nam u trenutku kupovine predstavlja “samo pakiranje”, zapravo ima puno složeniju i važniju ulogu. Na primjer, ambalaža za napitke može biti puno više od samog spremnika za mlijeko ili sok. Ona se može reciklirati i puna je korisnih materijala koji se mogu ponovno upotrijebiti. Nakon što se prikupi, odlazi u reciklažno dvorište gdje se miješa s vodom u ogromnoj miješalici kako bi se odvojili svi slojevi materijala.

Ti se vrijedni materijali zatim mogu pretvoriti u novu ambalažu i druge korisne proizvode. Upravo je ovo budućnost ambalaže: odgovorna, obnovljiva i reciklabilna. Tetra Pak trenutno proizvodi kartonsku ambalažu napravljenu od, u prosjeku 70%, obnovljivih drvenih vlakana kojima je moguće odrediti sljedivost, koja se mogu više puta reciklirati i tako biti od dodatne koristi. Potpuna predanost je usmjerena na to da procesi recikliranja postanu ključni dio poslovanja, stoga je postupak svakog pojedinca vrlo važan u postizanju cilja da sva iskorištena ambalaža bude reciklirana.

Predviđa se da će do 2050. godine svjetska populacija doseći broj od 9,1 milijardi ljudi, što će što će zahtijevati 70-postotno povećanje dostupnosti hrane. Evidentno je da globalna potražnja za pakiranom hranom raste, a samim time i potreba za pronalaženjem održivijih rješenja za pakiranje jer upravo adekvatna ambalaža pomaže da hrana bude sigurna i dostupna svima. Osim toga, potrošači zahtijevaju i trebali bi zahtijevati klimatski prihvatljivija rješenja, pa proizvođači hrane i maloprodajni trgovci na to reagiraju učestalijim korištenjem biljnih alternativa u svojoj ambalaži. Upravo se zato radi na istraživanju novih alternativa u obnovljivoj ambalaži te je iz istog razloga sva Tetra Pak plastika na bazi šećerne trske certificirana od strane organizacije Bonsucro. To znači da se može u potpunosti pratiti do podrijetla šećerne trske, osiguravajući transparentnost koja pokreće etičke, odgovorne poslovne prakse kroz cijeli opskrbni lanac. S druge strane, unatoč rastu potražnje, 33% proizvedene hrane u svijetu svake se godine izgubi ili baci. Može se pokvariti tijekom transporta i distribucije ili propasti kod potrošača, a poboljšanjem ekološke i društvene održivosti Tetra Pak ističe da je moguće pronaći načine za produljenje životnog vijeka proizvoda te smanjiti ili čak eliminirati otpad od hrane.

Prilikom kupnje proizvoda najčešće razmišljamo o samom fizičkom proizvodu, s fokusom na vizualni identitet ambalaže. Ipak, evidentno je kako su oblik ambalaže i materijali podjednako važni. Neki oblici ambalaže se ne mogu ponovno upotrijebiti i reciklirati pa završe na odlagalištima otpada ili, još gore, u oceanima.

Gotovo se 30% sveukupnog komunalnog otpada odnosi na ambalažu, što u konačnici utječe i doprinosi golemom utjecaju ugljika pa je iznimno važno osvijestiti potrebu za ekološki prihvatljivom ambalažom prilikom odabira proizvoda. Upravo je to dio u kojem je ključno kolektivno djelovanje, a Tetra Pak naporno radi na unaprjeđenju cjelokupnog lanca vrijednosti recikliranja. Jačanje globalne infrastrukture za recikliranje može osigurati pretvaranje ambalaže u nove sirovine i proizvode, čuvajući vrijedna sredstva koja se koriste za izgradnju kružnog gospodarstva.

Kao i u svakom procesu, bitna je uključenost što većeg broja ljudi. Zapravo, svi se možemo na neki način uključiti, čak i ako je to samo u onim banalnim svakodnevnim situacijama poput kupovine. Imajte na umu kako ambalaža ne treba biti samo privlačna  i da je njena funkcija puno veća, stoga svakako pripazite na vrstu ambalaže.

Vrijeme je da promijenimo navike, podržimo ono što netko već radi za nas i osiguramo svijet u kojem ambalaža nije isključivo smeće već predmet koji ćemo reciklirati kako nikada ne bi postao otpad.


logo

Prilog je napravljen u produkciji Tnative tima tportala u skladu s najvišim profesionalnim standardima u suradnji s Tetra Pakom.