no planet b tportal
menu
Living

Izgubljene rute: Greenpeace u misiji oživljavanja europskih vlakova

(I.Barišić, foto: Clynt Garnham Transportation / Alamy / Alamy / Profimedia) 3. srpnja 2024. • ~2 min

Greenpeace poziva na veća ulaganja u europske željeznice kako bi se stvorile izravnije željezničke rute i potaknulo ljude da manje lete avionom.

Greenpeace poziva na veća ulaganja u europske željeznice kako bi se stvorile izravnije željezničke rute i potaknulo ljude da manje lete avionom.

Postoji šest puta više izravnih zračnih veza između europskih gradova nego izravnih željezničkih veza, pokazala je nova analiza Greenpeacea.

U nekoliko velikih europskih gradova uopće nema izravnih vlakova ni za jedan drugi grad uključen u studiju.

Pokretači kampanje analizirali su 990 ruta između 45 velikih europskih gradova i otkrili da 114 ruta (12 posto) ima izravne željezničke veze. Postoji još 305 ruta (31 posto) na kojima bi bila moguća izravna veza postojećim kolosijecima, ali ruta se trenutno ne koristi.

S druge strane, 69 posto od 990 ruta ima izravne letove. Greenpeace tvrdi da to potiče ljude da lete avionom umjesto da idu vlakom, piše Euronews.

‘Godinama je Europa prostirala crveni tepih za zračna putovanja koja su štetna klimi, obasipajući je poreznim olakšicama, dok su vlakovi i željeznička infrastruktura nestali’, kaže Herwig Schuster, aktivist za promet za Greenpeace Srednju i Istočnu Europu.

Gdje je u Europi najlakše putovati izravnim vlakom?

Greenpeace kaže da niti jedan od analiziranih gradova ne iskorištava u potpunosti svoj potencijal za izravne željezničke veze.

Beč je izbio na prvo mjesto kao grad s najviše izravnih željezničkih veza sa 17. München je bio drugi najbolji s 15 veza, a Berlin, Zürich i Pariz zaokružili su prvih pet s po 13 veza.

Na drugom kraju ljestvice nalazi se šest gradova koji nemaju izravne željezničke veze ni s jednim od ostalih analiziranih gradova: Atena, Lisabon, Priština, Sarajevo, Skoplje i Talin.

Izvješće Europske komisije pokazalo je da je ukupan broj međugradskih putničkih prekograničnih usluga u EU ostao isti od 2001. do 2019., a ukupno čine samo oko sedam posto putovanja vlakom u Europi.

U međuvremenu je ukupan broj putničkih noćnih vlakova u Europi pao s 1257 tjedno u 2001. na 445 u 2019., iako su neke linije ponovno uvedene od 2019., poput Bruxelles-Prag.

Kako bi povećao te brojke i potaknuo više ljudi da koriste vlakove, Greenpeace poziva nacionalne vlade i EU da podrže razvoj usluga izravnih vlakova kroz ulaganja u infrastrukturu, bolju suradnju među željezničkim tvrtkama i obavezne izravne vlakove tamo gdje još nisu komercijalno dostupni.