no planet b tportal
menu
Sustainable planet

Kako je Nizozemska postala raj za bicikliste?

15. studenoga 2022. • ~4 min

Nizozemska je postala vodeći svjetski primjer biciklističke nacije, i to s dobrim razlogom. Zemlja ima više bicikala nego stanovnika, a čak i premijer zemlje često biciklira na posao. U 2018. godini više od četvrtine svih putovanja obavljeno je biciklom; oštar kontrast u odnosu na druge europske zemlje poput Francuske ili Irske, gdje ta brojka pada na manje od 5 posto putovanja. Kako je Nizozemska postala dom za 23 milijuna bicikala…

Nizozemska je postala vodeći svjetski primjer biciklističke nacije, i to s dobrim razlogom. Zemlja ima više bicikala nego stanovnika, a čak i premijer zemlje često biciklira na posao.

U 2018. godini više od četvrtine svih putovanja obavljeno je biciklom; oštar kontrast u odnosu na druge europske zemlje poput Francuske ili Irske, gdje ta brojka pada na manje od 5 posto putovanja.

Kako je Nizozemska postala dom za 23 milijuna bicikala i cesta koje su redizajnirane da im se prilagode?

Do 1970-ih nizozemski gradovi bili su, kao i većina gradova u Europi, zakrčeni automobilima.

Nagli porast vlasništva automobila značio je da je do 1970. bilo 100 automobila na 500 stanovnika. Nizozemske ulice, od kojih su mnoge izgrađene u srednjem vijeku, nisu bile dizajnirane za ovu vrstu prometa, a rezultati su bili smrtonosni. Godine 1971. više od 3000 ljudi poginulo je u vozilima, a gotovo 500 od tih poginulih bila su djeca. To je pokrenulo pokret pod nazivom Stop de Kindermoord (Zaustavite ubojstvo djece). Reakcija javnosti na tako visoke stope smrtnosti također se poklopila s naftnom krizom 1973., kada su neke članice Organizacije zemalja izvoznica nafte smanjile proizvodnju nafte i stavile embargo na izvoz u određene zemlje. Kada se spoje zajedno, ova dva događaja bila su dovoljna da uvjere nizozemsku vladu da ostavi svoje dane urbanog planiranja usmjerenog na automobile iza sebe.

Možda najvažnija radnja koju je nizozemska vlada poduzela kako bi potaknula ljude na bicikliranje je stvaranje mnogo kilometara biciklističkih staza. Danas Nizozemska ima više od 35 000 km biciklističkih staza. No Nizozemska tu nije stala, zemlja također ima niz cesta kojima se voze automobili i bicikli, a bicikli imaju prednost. Na mnogim od ovih ulica pronaći ćete natpise “fietsstraat auto te gast”, što znači da su automobili gosti.

Nizozemski kružni tokovi još su jedan primjer gdje je urbano planiranje postalo više usredotočeno na bicikliste i pješake. Otprilike 60 posto kružnih tokova u nizozemskim gradovima ima fizički odvojenu kružnu biciklističku stazu koja se proteže oko kružnog toka sijekući njegove izlaze.

Osim što su projektirali gradove i ceste koje biciklistima pomažu od točke A do točke B na siguran način, vlasti su također uložile u parkirališta za bicikle. Godine 2019. nizozemski grad Utrecht postao je dom najvećeg višekatnog biciklističkog parkirališta na svijetu, s dovoljno mjesta za 12 500 bicikala. Zemlja je također radila na omogućavanju glatkog prijelaza između različitih oblika prijevoza, pri čemu većina željezničkih postaja sada ima parkinge za bicikle. Povrh toga, neki vlakovi imaju čak i poseban vagon za bicikle ili mjesta za bicikle unutar vagona.

Nizozemska ne pokazuje interes da uskoro prekine svoje biciklističke ambicije. Krajem prošlog mjeseca, nizozemska državna tajnica za infrastrukturu i upravljanje vodama pisala je parlamentu postavljajući svoj cilj da dodatnih 100.000 ljudi putuje biciklom na posao u sljedeće dvije i pol godine. Odjel također trenutno razmatra planove o tome kako bi mogao nabaviti bicikle za više od 200.000 djece i mladih koji si to ne mogu priuštiti.

Dok je Nizozemska predvodnik ovog trenda, i druge zemlje i gradovi pokazali su da se bicikli mogu brzo usvojiti. U Sevilli, u Španjolskoj, broj putovanja biciklom porastao je s ispod 7000 u 2006. na više od 70 000 u 2011. godini. Kopirajući nizozemske tehnike, grad je mnoga parkirališna mjesta pretvorio u podignute i odvojene biciklističke staze. Sevilla sada ima cijelu mrežu biciklističkih staza, čija izgradnja prvih 80 km košta manje od 20 milijuna eura.

Brzo širenje privremenih biciklističkih staza diljem svijeta tijekom pandemije pokazuje da Nizozemska možda i nije tako posebna kao što mislimo da jest. Uz dovoljno političke volje, bilo koja država bi mogla postati sljedeća Nizozemska.


Prilog je napravljen u produkciji Tnative tima tportala u skladu s najvišim profesionalnim standardima.