Nova klimatska pravila EU-a: Zračni prijevoznici moraju pratiti tragove pare
Zračni prijevoznici koji lete iz europskih zračnih luka uskoro će morati prijaviti Europskoj komisiji procijenjeni utjecaj tragova pare iz mlaznih motora na klimu, kao i količinu ugljičnog dioksida koju emitiraju godišnje.
Zračni prijevoznici koji lete iz europskih zračnih luka uskoro će morati prijaviti Europskoj komisiji procijenjeni utjecaj tragova pare iz mlaznih motora na klimu, kao i količinu ugljičnog dioksida koju emitiraju godišnje.
Zrakoplovna industrija žestoko je lobirala protiv novih pravila — koja su 30. kolovoza usvojili vladini izaslanici iza zatvorenih vrata — rekavši da nema dovoljno istraživačkih podataka o učincima zaštitnih tragova.
No, Europska komisija, priznajući ‘inherentne nesigurnosti’ o utjecaju zrakoplovne industrije na klimu koji nije emisija CO2, rekla je da je ‘neto doprinos globalnom zatopljenju [bio] dobro poznat’ i da će novi zahtjevi za izvješćivanje pomoći u daljnjem znanju, piše Euronews.
‘Studije su pokazale da neizvjesnost u tim učincima nije dovoljan razlog za izbjegavanje akcije’, rekao je izvršni direktor EU-a.
Contrails sadrže dušikove okside, crni ugljik i druge tvari štetne za klimu, a pokazalo se da promiču naoblaku u visokoj atmosferi gdje, za razliku od nisko ležećih oblaka, pomažu zadržati toplinu.
Neke procjene sugeriraju da je njihov doprinos globalnom zatopljenju barem jednak onome od 2% svjetskih emisija ugljičnog dioksida koje potječu iz zrakoplova.
Skupine za zaštitu okoliša bile su kritične prema privremenom izuzeću za duge letove prema konačnom dogovorenom tekstu. Pravila će se sljedeće godine primjenjivati samo na letove između zračnih luka u Europskom gospodarskom prostoru – odnosno EU plus Island, Norveška i Švicarska.
Duge relacije
‘Zračni prijevoznici na dugim relacijama ponovno dobivaju povlašteni tretman od EU-a’, rekla je Krisztina Hencz, voditeljica politike zračnog prometa u lobističkoj skupini u Bruxellesu Transport & Environment. ‘Naporno su radili na potkopavanju djelovanja i istraživanja o ne-CO2 i nagrađeni su za svoj trud.’
‘Na kraju dana, ovaj je prijedlog bio tu kako bi pomogao boljem razumijevanju problema ne-CO2 i taj je napor bio ometen’, rekla je Hencz za Euronews, napominjući da su zračni prijevoznici dobili samo ograničeni ustupak od zakonodavaca – pravila će se proširiti na sve letove u i iz EU od 2027.
Zakon slijedi nedavnu reformu europskog sustava trgovanja emisijama (EU ETS), prema kojem se određene tvrtke moraju natjecati za dopuštenja za svaku tonu CO2 koju emitiraju. Cijena je trenutačno oko 70 eura po toni – što je približno emisiji štetnih plinova jednog putnika prekooceanskim povratnim putovanjem.
Novi zakon EU-a također postavlja pravila o tome kako procijeniti ugljični otisak održivih zrakoplovnih goriva, koja se mogu proizvesti iz biogoriva, organskog otpada ili zelenog vodika. Svako gorivo čiji je ugljični otisak tijekom životnog ciklusa najmanje 70% niži od standardnog kerozina bit će ocijenjeno kao gorivo s nultom emisijom u svrhu sheme trgovanja. Tamo gdje se obnovljiva električna energija koristi za sintezu održivih goriva, ona mora potjecati od novopostavljenih namjenskih vjetroturbina, solarnih polja ili sličnog kapaciteta.