Održivi Euro 2024? Iznenadit ćete se koje količine CO2 će proizvesti
Kako se Europsko prvenstvo polako bliži kraju, nije samo pobjednik neodlučan, već i je li događaj opravdao tvrdnju da će biti najodrživiji u povijesti turnira.
Kako se Europsko prvenstvo polako bliži kraju, nije samo pobjednik neodlučan, već i je li događaj opravdao tvrdnju da će biti najodrživiji u povijesti turnira.
Veliko obećanje održivosti koje je dalo krovno tijelo europskog nogometa UEFA nikada neće biti lako ispuniti. Veliki međunarodni sportski događaji obično imaju ugrađeni ugljični otisak, a ovogodišnja prvenstva nisu iznimka.
‘Mislim da je problem sporta u tome što bi bio ekološki najprihvatljiviji kada ne bi bilo sportskih događaja’, rekla je Pamela Wicker, profesorica sportskog menadžmenta i sportske sociologije na njemačkom Sveučilištu Bielefeld. Ipak, s obzirom na njihove pozitivne društvene učinke, ona se zalaže za njihovo vođenje ‘na način koji je ekološki i ekonomski održiviji’.
Ali koliko je to jednostavno? Njemački think tank za zaštitu okoliša, Öko-Institut, predviđa da će do posljednjeg datuma EURO 2024. sredinom srpnja, jednomjesečni turnir proizvesti oko 500.000 tona CO2, što je ekvivalentno godišnjoj emisiji 120.000 automobila.
Očekuje se da će oko 80% tog konačnog ugljičnog otiska biti vezano uz promet — dvije trećine toga od zračnog prometa koji prevozi navijače i igrače na utakmice i s utakmica. Unatoč naporima zemlje domaćina Njemačke da premjesti navijače iz aviona na vlakove, piše Deutsche Welle (DW).
Kako naprijed?
Vodeći svojim primjerom, a kojoj su se pridružili Švicarska i Portugal, Njemačka je obećala da će njezin tim letjeti na minimumu tijekom cijelog natjecanja, a organizatori su se također udružili s kontinentalnim i domaćim pružateljima željezničkih usluga kako bi potaknuli putnike da ostanu na zemlji.
‘Interrail propusnica Euro 2024 posebna je propusnica, ekskluzivni proizvod za narudžbe karata za utakmice i vrijedi za povratna putovanja iz 32 europske zemlje’, rekla je Silvia Festa, viša menadžerica za poslovni razvoj u Eurailu, koja prodaje Interrail propusnice.
I kada su stvarno u Njemačkoj, bez obzira na to kako su stigli, svi vlasnici ulaznica za Euro 2024, mogli su besplatno koristiti njemačku regionalnu mrežu javnog prijevoza 12 sati dnevno.
‘Mislim da je to stvarno jako dobar prvi korak’, rekao je Benja Faecks, stručnjak za tržište ugljika iz neprofitne organizacije Carbon Market Watch. Ali istraživač Öko-Instituta Hartmut Stahl rekao je da je to bila ‘dobra ideja’, ali da su organizatori propustili trik.
‘Ono što bi očito bilo najbolje rješenje’, rekao je, su ‘besplatne karte po cijeloj Njemačkoj. To bi bio pravi napredak.’
U nekim gradovima u kojima se igraju utakmice, uključujući Berlin, Hamburg i Leipzig, nema javnog parkirališta u blizini stadiona, što potencijalno čini vožnju na utakmice manje privlačnom.
Infrastruktura i energija
UEFA se također zalaže za održivu nogometnu infrastrukturu, uključujući korištenje obnovljive energije za napajanje nogometnih arena i smanjenje energetski intenzivne upotrebe reflektora. A emisije na stranu, uloženi su napori da se smanji potrošnja vode uvođenjem sive vode – neobrađene otpadne vode iz kućanstava koja nije kontaminirana kanalizacijom.
Konačni rezultat uspješnosti ovih mjera neće se znati sve dok svi ne odu kući na kraju igre. Ali nije samo ponašanje navijača ono što će odrediti je li ovo doista bio održivi nogometni turnir. Infrastruktura je također dio jednadžbe.
‘Kako bi ovi veliki sportski događaji bili održiviji, jedan od ključnih aspekata je korištenje postojeće infrastrukture, postojećih stadiona ili daljnje korištenje svega što je izgrađeno’, rekla je Pamela Wicker, profesorica sportskog menadžmenta i sportske sociologije na njemačkom Sveučilište Bielefeld za DW.
Budući da je Njemačka domaćin svih utakmica Eura 2024. u 10 već postojećih arena koje će se koristiti još mnogo godina, postigla je visoke rezultate na tom planu.
Nasuprot tome, Katar je izgradio sedam potpuno novih stadiona za Svjetsko prvenstvo 2022., koji su prema istraživanju Carbon Market Watcha generirali emisije CO2 u iznosu od 1,6 milijuna tona. To je tri puta više od predviđenog ugljičnog otiska cijelog UEFA Eura 2024.
Financiranje buduće održivosti nogometa
U novom potezu, UEFA je također uspostavila ugljični fond u koji uplaćuje 25 eura (26,78 dolara) za svaku tonu emisije CO2 proizvedene tijekom turnira.
Fond, koji će na temelju projekcija prije turnira iznositi 7 milijuna eura, koristit će se za pomoć njemačkim amaterskim nogometnim momčadima da postanu održiviji ugradnjom stvari poput energetski učinkovitih LED reflektora, solarnih panela i toplinskih pumpi.
Hartmut Stahl pohvalio je inicijativu kao alternativu shemama kompenzacije ugljika koje kompenziraju emisije nastale kupnjom projekata održivosti drugdje u svijetu.
‘Ideja je da se novac više ne troši za kupnju certifikata’, rekao je, ‘već umjesto toga, sredstva se daju klubovima u Njemačkoj, jer ima toliko onih koji imaju problema sa svojim objektima; moraju renovirati. Energetska učinkovitost tamo je veliki problem.’
Kritičari, međutim, tvrde da je 7 milijuna eura ništa u usporedbi s UEFA-inim očekivanim prihodom od preko 2 milijarde eura od turnira.
Osim neposrednog utjecaja turnira, gdje se na preporuku UEFA-e biljna hrana prodaje zajedno s mesnim proizvodima s većim ugljičnim otiskom, Alice Ainsworth iz neprofitne organizacije Carbon Trust rekla je da sportaši također igraju ulogu u inspiriranju navijača da usvoje ekološki prihvatljiviji način životnih stilova.
‘Ako vidite svog sportskog heroja kako odlučuje jesti manje mesa ili izbjegavati domaća putovanja ili vodite održiviji život, to može imati stvarno značajan pozitivan utjecaj na životni izbor pojedinca’, rekla je Ainsworth.
Ali Wicker ne misli da je realno očekivati da četverotjedni turnir potakne velike društvene i ekološke promjene.
‘To ne može učiniti sve održivijima tijekom ovog vremenskog razdoblja. Ali to naravno može stvoriti neke početne promjene’, rekla je. ‘To može biti polazište za mnoge ljude kada je u medijima i na televiziji mjesec dana.’