no planet b tportal
menu
Beauty & fashion

Pronašli su svoju nišu, kako posluju tvrtke za iznajmljivanje odjeće

(I.Ba, Foto: Damir Spehar/PIXSELL) 19. travnja 2025. • ~5 min

Visoki troškovi pranja rublja i skladištenja jedan su od izazova s ​​kojima se suočavaju startupi. Iznajmljivanje odjeće može smanjiti veliki utjecaj modne industrije na okoliš, ali do sada poslovni modeli za tu praksu nisu baš dobro funkcionirali.

Visoki troškovi pranja rublja i skladištenja jedan su od izazova s ​​kojima se suočavaju startupi. Iznajmljivanje odjeće može smanjiti veliki utjecaj modne industrije na okoliš, ali do sada poslovni modeli za tu praksu nisu baš dobro funkcionirali.

Studija koju su vodili istraživači s Tehnološkog sveučilišta Chalmers u Švedskoj istražila je koje mjere mogu učiniti najam odjeće uspješnim.

Istraživači se nadaju da će njihova otkrića imati značajne koristi za ozelenjavanje industrije.

Europljani godišnje odbace 12 kilograma odjeće po osobi

Modna industrija jedan je od sektora koji najviše zagađuje okoliš i može uzrokovati do 10 posto globalnih emisija stakleničkih plinova, piše Euronews.

U Švedskoj je više od 90 posto utjecaja odjeće na klimu povezano s kupnjom novoproizvedenih proizvoda.

Prethodno istraživanje koje je proveo Chalmers pokazalo je da proizvodnja novih odjevnih predmeta čini 70 posto utjecaja Šveđana na klimu tijekom njihova životnog ciklusa.

U Europskoj uniji godišnje se odbaci sedam milijuna tona odjeće – oko 16 kilograma po osobi.

U SAD-u prosječni Amerikanac proizvede 37 kilograma tekstilnog otpada svake godine.

Istraživači koji stoje iza nove studije vjeruju da postoji veliki potencijal za dobrobit za okoliš kroz smanjenu kupnju odjeće i proširenu upotrebu postojeće odjeće – osobito ako se to može učiniti bez dodatnih putovanja automobilom za potrošače.

Tvrtke za iznajmljivanje odjeće održiva su alternativa brzoj modi

Istraživači s Chalmers University of Technology, University of Borås i istraživačkog instituta Rise ispitali su uspjeh alternativnih, održivijih poslovnih modela za industriju odjeće u svojoj novoj studiji.

‘Mnogi ljudi u ormaru imaju odjeću koja se rijetko ili nikad ne koristi. Iznajmljivanje odjeće može produljiti korištenje svakog odjevnog predmeta i tako pridonijeti održivijoj potrošnji’, kaže Frida Lind, profesorica na Chalmersu i jedna od istraživačica iz studije.

Istraživači su analizirali devet švedskih tvrtki koje su ili pokušale i nisu uspjele, ili su u procesu stvaranja održive tvrtke za iznajmljivanje odjeće.

Studija je identificirala tri glavna poslovna modela za iznajmljivanje odjeće.

Model članstva omogućuje klijentima da postanu članovi i potom posuđuju odjeću na određeno vrijeme, slično knjižnici.

Kod modela pretplate kupci plaćaju mjesečnu naknadu za najam određenog broja odjevnih predmeta. Ti su startupi radili na povećanju operacija i privlačenju rizičnog kapitala.

Prema modelu pojedinačnog najma, tvrtke daju posebne vrste odjeće za iznajmljivanje, često u kombinaciji s drugom opremom, kao što je odjeća za van u kombinaciji sa skijaškom opremom.

Zašto tvrtke za iznajmljivanje odjeće imaju financijskih poteškoća

Istraživači su intervjuirali osnivače, menadžere i druge ključne ljude iz svake tvrtke o njihovom poslovnom uspjehu.

‘Ono što nas je pogodilo je da im se činilo tako teško učiniti svoj posao profitabilnim. Nekoliko ih je moralo prekinuti svoja ulaganja iz raznih razloga’, kaže Lind.

Istraživači su primijetili da, iako postoji voljna baza kupaca za iznajmljivanje odjeće na ovaj način, postoji nekoliko drugih izazova koji su otežavali tvrtkama postizanje profitabilnosti.

‘Iznajmljivanje odjeće uključuje mnoge korake u kojima treba rukovati svakim odjevnim predmetom i pregledati ga prije nego što se može ponovno iznajmiti, što zahtijeva vrijeme’, kaže Lind.

‘Tvrtke su se također borile s visokim troškovima skladištenja, logistike i pranja rublja. Posebno za modele pretplate, također je bilo poteškoća u dobivanju rizičnog kapitala kako bi financijski preživjeli u prvoj fazi izgradnje tvrtke.’

Niche odjevni predmeti najbolje odgovaraju tvrtkama za iznajmljivanje

Istraživači su otkrili da su neki poslovni modeli funkcionirali bolje od drugih. Tvrtke koje su se fokusirale na određeno tržište, kao što je odjeća za van, bile su uspješnije i održivije.

‘Čini se da su pronašli svoju nišu i uvidjeli da postoji određena potreba koju je kupac spreman platiti svaki put kada treba upotrijebiti tu vrstu odjeće’, kaže Lind.

Istraživači su također ispitali kako su tvrtke stvorile vrijednost u suradnji s različitim dionicima i zaključili da su određene suradnje bile posebno vrijedne.

‘Tvrtke za iznajmljivanje koje su blisko surađivale s proizvođačima i dobavljačima odjeće, poput dizajnera s profilom održivosti, imale su velike koristi od ovoga jer su mogle brzo dobiti povratne informacije o tome koje su vrste odjeće najpopularnije’, kaže ona.

‘Također su dobili vrijedne informacije o kvaliteti odjevnih predmeta, na primjer postoji li nešto što se često lomi.’

Lind naglašava da su sve inicijative koje mogu doprinijeti tranziciji održivosti važne, čak i ako neke od tvrtki i usluga u studiji nisu preživjele.

U najmanju ruku, pomažu promijeniti stavove o potrošnji odjeće i povećavaju znanje o tome što može, a što ne funkcionira.

‘Naša studija može biti važan doprinos tranziciji održivosti modne industrije jer pokazuje mogućnosti novih poslovnih modela u ovoj industriji’, kaže Lind.

‘Nadamo se da može utjecati na donositelje odluka kojima je potrebna osnova za uspostavljanje poticaja i financijske motivacije za održiviju modnu industriju.’