no planet b tportal
menu
Living

Razgovarali smo volonterima koji su tjednima po Hrvatskoj čistili ilegalna odlagališta otpada. Provjerite zašto biste se i vi u budućnosti trebali uključiti u slične akcije!

7. listopada 2021. • ~7 min

Prošlog je tjedna, točnije 29. rujna, završila višemjesečna svake hvalevrijedna kampanja pod čijim su se okriljem proteklih mjeseci okupile stotine volontera ujedinjene jednim zajedničkim ciljem – očistiti što više divljih odlagališta otpada koji svakodnevno niču u svakom pa čak i najskrivenijem zakutku naše zemlje. Žujini volonteri te volonteri i članovi osam lokalnih udruga u 14 su akcija čišćenja prikupili 15 tona otpada koji je zagađivao šume, polja, morsko i riječno…

Prošlog je tjedna, točnije 29. rujna, završila višemjesečna svake hvalevrijedna kampanja pod čijim su se okriljem proteklih mjeseci okupile stotine volontera ujedinjene jednim zajedničkim ciljem – očistiti što više divljih odlagališta otpada koji svakodnevno niču u svakom pa čak i najskrivenijem zakutku naše zemlje.

Žujini volonteri te volonteri i članovi osam lokalnih udruga u 14 su akcija čišćenja prikupili 15 tona otpada koji je zagađivao šume, polja, morsko i riječno dno u kampanji pokrenutoj s ciljem podizanja svijesti o važnosti pravilnog zbrinjavanja otpada.

Kampanja je pokazala kako rastući problem ilegalnih deponija ne zaobilazi ni jedan dio Hrvatske. Tijekom prve faze u svibnju, lipnju i srpnju održane su akcije u Osijeku, Solinu, Zagrebu, Opatiji, Matuljima, Nacionalnom parku Krka, Slunju i Dugoj Resi. Druga faza održala se tijekom rujna još jednom u Opatiji, a zatim i u Rijeci, Slavonskom Brodu, Kaštel Gomilici, Razvođu i Zlatnoj Gredi. Prikupljeni otpad je raznovrstan, od namještaja i bijele tehnike do starog autobusa.

Ožujsko pivo, i inače predani saveznik u borbi za pravednije društvo i zdraviji planet, u sklopu svoje najnovije kampanje „Čuvaj, pazi, ne bacaj“ okupila je protagoniste koji se bave zaštitom okoliša. U akcijama čišćenja članovima Kluba volontera Pivovarci Zagrebačke pivovare pridružile su se udruge Zeleni Osijek, Vodomar iz Duge Rese, Žmergo iz Opatije, eRIpio iz Rijeke, KRKA Knin, SUNCE iz Splita, BIOM iz Zagreba te KPA Marsonia iz Slavonskog Broda. Tijekom trajanja ove kampanje posjeli smo neke od njih i provjerili kako im je bilo na terenu.

Mario

Iako jako često boravim u prirodi i planinama i skupim smeće koje drugi ostave, na proljeće sam se uključio u akciju na Zagrebačkoj Savici gdje smo čistili staze oko jezera. Skupila se super ekipa i napravili smo popriličan broj kilometara po stazama oko jezera, a skupilo se i puno vreća otpada. Bilo je tu svega, od starih prozora, građevinskog otpada do plastičnih boca i kojekakvih sitnica koje ljudi odbace usput, jer eto zašto bi bacili u kantu za smeće kad mogu u prirodu. Uvijek me fasciniraju stvari koje se mogu pronaći u prirodi i još uvijek ne mogu shvatiti kako nekome padne na pamet da u šumu baci frižider, perilicu ili olupinu automobila, ali na žalost toga još uvijek ima i više nego što mislimo.

Zaštita okoliša nešto je za što se zalažem već dugi niz godina, već od mojih prvih odlazaka u planinu i istraživanja prostranstva u kojima je čovjek imao jako malo ili nimalo utjecaja, počeo sam shvaćati koliko je bitno prirodu održati čistom i netaknutom. Iz iskustva sam naučio da na svim mjestima gdje je kročila ljudska noga možemo pronaći smeće – bio to papirić, plastična boca ili nešto drugo, tragovi su uvijek prisutni, a to je upravo ono što treba mijenjati. Ljudi koji odlaze u prirodu moraju postati svjesni da svoje smeće jednostavno moraju pokupiti za sobom i tako učiniti ono najmanje što mogu kako bi prirodu održali čistom. Posljedice klimatskih promjena se već itekako osjećaju, a na svima nama je da svojim odgovorim ponašanjem pomognemo Zemlji da funkcionira na način na koji bi trebala.

Jedan pojedinac može učiniti jako malo, ali kad se male ruke slože sve je moguće! Organizirane akcije su super jer se u relativno kratkom roku uz super ekipu i malo logistike može očistiti poprilično područje i upravo zato sam se odlučio uključiti u akciju. Druženje s ekipom, boravak u prirodi, zabava, pokoje pivo i roštilj na kraju sastavni su dio ovakvih akcija, a tko bi tome mogao odoljeti?

Zagreb – Akcija čišćenja Ožujskog piva i Udruge BIOM ciscenje okolisa. Photo: Emica Elvedji

Lidija

Jako sam osjetljiva na zaštitu prirode. Sve moje sportske aktivnosti i slobodno vrijeme vezane su uz boravak u prirodi. Mislim da svi moramo biti svjesni kako smo protagonisti priče o klimatskim promjenama i da su naše akcije nužne. 

Što se tiče mog doprinosa ovoj akciji, sudjelovala sam na akciji čišćenja na Učkoj. Uz gomile sitnog otpada, izvučen je i ni manje ni više nego – autobus. Autobus! Skriven duboko u šumi, obrastao i već “saživljen” sa okolišem, i dalje je podsjećao na scene iz poznatog filma, da smo samo očekivali da netko iskoči iz njega i zapjeva.

Akcije čišćenja su bitne jer će nas podsjetit da na taj dan dođemo i zaista napravimo nešto korisno. Isto tako, vidjeti druge ljude koji sa nekim predivnim žarom i energijom se prime posla, učini da poželite biti dio istog. Svijet uvijek treba još jednog aktivista koji čini razliku na pozitivan način, pa dođite, budite baš taj jedan, koji će iza sebe ostaviti neku bolju prirodu. 

Matulji – Akcija Ožujskog piva – čišćenje šume na Lisini oko planinarskog doma Stanko Jurdana

Ante

Nema tužnije slike od zagađene i uništene prirode. Ne postoji čarobna formula za očuvanje naših rijeka, mora i planina. Za to su potrebne velike promjene u našem načinu života. Moramo napraviti korak u natrag, vratiti se prirodi, živjeti po njenim pravilima. Koliko god smeća pokupimo, uvijek ga ima više, to me frustrira. Ovakve akcije su važne upravo zato da promijene način razmišljanja. Tko god je nekada čistio smeće iz prirode, nikada ga više tamo neće bacati. 

A kad me pitaš za anegdotu, ovo je prvo što mi pada napamet. Kad smo čistili jezera na zagrebačkoj Savici, netko je viknuo – dabar! I stvarno smo vidjeli velikog glodavca kako brzo pliva. Jedino što je to bila nutrija koju popularno zovu riječni štakor. Možda ćemo jednog dana moći vidjeti pravog dabra na Savici. Takve stvari bi nam trebale biti dugoročni cilj.

Zagreb – Akcija Ožujskog piva i Udruge BIOM čišćenje okoliša. Photo: Emica Elvedji

Marko

Vrlo sam ponosan i sretan što je moja najdraža pivovara, Zagrebačka pivovara, prepoznala ovako kvalitetan projekt i smatram da je ovo jedna od najboljih kampanja Zagrebačke pivovare. Bilo mi je izuzetno drago i lagano priključiti se u akciju čišćenja jer mi je stalo do okoliša. Sve svoje sugrađane bih pozvao da se u budućnosti uključe u slične akcije čišćenja.

Ja sam, konkretno, sudjelovao u akciji koja se odvijala u Solinu, Ilijin potok. Nisam mogao vjerovati koliko smeća može stati u jednu malu jarugu povremenog potoka.

Solin – Akcija čišćenja okoliša Ožujskog piva i Udruge Sunce Split. Photo: Milan Sabic/PIXSELL

Kampanja Čuvaj, pazi, ne bacaj!

Izuzetno smo ponosni na izvrsne rezultate Žujine kampanje ‘Čuvaj, pazi, ne bacaj!’. Količina uklonjenog, pa pravilno zbrinutog otpada s jedne strane žalosti, jer taj otpad nije ni trebao biti u prirodi, ali s druge strane i veseli jer znamo da smo napravili dobru stvar za naš okoliš. Drago nam je i da je naša poruka stigla do velikog broja ljudi te se nadamo da će ih i potaknuti na ispravno ponašanje prema našoj prirodi’’, komentirala je Ana Štebih Pinjuh, direktorica marketinga Zagrebačke pivovare po završetku druge faze Žujine kampanje.

Neovisno o tome koliko puta ponavljali da je stanje na terenu izrazito alarmantno, primjeri iz stvarnog života često mnogo bolje rezoniraju od riječi. Pokazala je to, uostalom, i akcija Zagrebačke pivovare „Čuvaj, pazi, ne bacaj!“ tijekom koje je gotovo 300 volontera u osam navrata izlazilo u prirodu s ciljem čišćenja i pravilnog zbrinjavanja nemarno odbačenog otpada. Dosad je na lokacijama je pronađeno više od 260 velikih vreća smeća, sedam tona dodatnog otpada te odbačeni autobus i bačve teške 200 kilograma.

Ukoliko želite saznati više, pozivamo vas da posjetite službene stranice kampanje gdje ćete pronaći pregršt zanimljivog i edukativnog sadržaja koji se bavi čitavim problematike održivosti.


logo

Prilog je napravljen u produkciji Tnative tima tportala u skladu s najvišim profesionalnim standardima u suradnji sa Zagrebačkom pivovarom.