no planet b tportal
menu
Living

Regionalna menadžerica Bookinga otkriva mijenjaju li turisti navike i koliko im je bitna održivost

(Danijela Ana Morić, foto: Licencirane fotografije) • 26. lipnja 2024. • ~7 min

Spakirati stvari i krenuti na put – upravo ta rečenica ili misao mnogima stvara ugodu kao nešto najljepše što se može čuti ili izgovoriti. Putovanja oplemenjuju, šire vidike, pune srce, zbližavaju ljude i čine nas zahvalnima za ono što možemo i imamo. Brojni su oni kojima se slobodno vrijeme vrti oko putovanja ili aktivnosti vezanih uz njih. No pandemija je promijenila njihovu ‘krvnu sliku’. Ljudi osjećaju sve veći pritisak da smanje svoj utjecaj na okoliš, a održivost putovanja sve je aktualnija tema

Spakirati stvari i krenuti na put – upravo ta rečenica ili misao mnogima stvara ugodu kao nešto najljepše što se može čuti ili izgovoriti. Putovanja oplemenjuju, šire vidike, pune srce, zbližavaju ljude i čine nas zahvalnima za ono što možemo i imamo. Brojni su oni kojima se slobodno vrijeme vrti oko putovanja ili aktivnosti vezanih uz njih. No pandemija je promijenila njihovu ‘krvnu sliku’. Ljudi osjećaju sve veći pritisak da smanje svoj utjecaj na okoliš, a održivost putovanja sve je aktualnija tema

Vremena masovnog turizma, onečišćenja, devastacije okoliša i svjetlosnog zagađenja su iza nas. Imamo više prilika i izbora za odlazak na destinacije na kojima ćemo moći istinski uživati u prirodi i ljudima koji žive s njom na iskonski način. Održiva putovanja postaju budućnost u kojoj ćemo lakše i više doći do vlastitog mira, opuštanja i uživanja, što nekako i jest ono čemu se stremi kada planiramo odlazak na odmor. Kako nam dolazi ljetna sezona, o temi održivog turizma potrebno je govoriti sve više.

O prednostima takvih putovanja i novostimau pogledu održivosti razgovarali smo s Majom Vikario, regionalnom menadžericom Bookinga.

Čak 59 posto Hrvata smatra da je održivije putovanje važno, ali ne i primarni faktor prilikom planiranja ili rezerviranja puta. Kako netko skeptiku može objasniti održivi turizam?

U Booking.comu želimo svima olakšati to da dožive svijet. Također, vjerujemo da imamo odgovornost pobrinuti se da uvijek postoji svijet koji vrijedi doživjeti. Održivi turizam dio je osiguravanja da se to dogodi poduzimanjem određenih koraka, bez obzira jesu li oni veliki ili mali, kako bismo smanjili utjecaj naših putovanja na okoliš.

Biste li iz svog iskustva rekli da turisti mijenjaju svoje navike i više razmišljaju o održivosti?

Kroz naše godišnje izvješće o održivim putovanjima od 2016. godine promatramo promjene u stavovima prema održivim putovanjima. U ovogodišnjem izvješću jasno je da su održiva putovanja i dalje važna, a većina (75 posto) hrvatskih putnika to potvrđuje. Još uvijek postoje neki izazovi, primjerice gotovo trećina (30 posto) putnika izjavila je kako su umorni od stalnog slušanja o klimatskim promjenama. S ovim podatkom na umu, prilika za kolektivno djelovanje važnija je nego ikada do sada kako bi se osiguralo to da napredak prema održivijoj industriji putovanja ostane prioritet.

Koje su prednosti održivog putovanja općenito, a posebno za vas?

Putovanja mogu biti i trebaju biti pokretači dobrote te ostvariti pozitivan društveni, ekonomski i okolišni učinak na odredišta koja posjećujemo, a održivo putovanje je poboljšavanje tih pozitivnih učinaka. Prema našem istraživanju, 71 posto hrvatskih putnika izjasnilo se da želi ostaviti mjesta koja posjećuju u boljem stanju nego kad su došli u njih (porast u odnosu na 67 posto prošle godine). Kao odgovornom putniku, to je u skladu s mojim razmišljanjima jer tražim nova iskustva izvan utabanih staza i u potrazi sam za mikronavikama koje usvajam, od ponovnog korištenja bočica s vodom do putovanja javnim prijevozom kada stignem na odredište.

Što je važno uzeti u obzir pri planiranju održivog odmora?

Mnogo je načina da pristupite putovanju na održiviji način: možete istraživati ​​lokalno odredište, odsjesti u smještaju s certifikatom treće strane, unajmiti električno vozilo ili odabrati let s nižim emisijama.

Certifikati trećih strana i eko oznake predstavljaju najviši standard u smislu prepoznavanja napora smještaja da održivije posluje. Putnici također mogu provjeriti mjere održivosti objekta tako da kliknu na okvir ‘Prakse smještajnog objekta’ na stranici smještaja na Booking.comu kako bi saznali koje je korake već poduzeo.

Industrija putovanja uvelike se promijenila posljednjih godina. Koje su vam najzanimljivije novosti u pogledu održivih putovanja i je li covid ubrzao taj prijelaz?

Održivost se značajno razvila posljednjih godina, posebice regulatorno okruženje, za koje očekujemo da će se i dalje razvijati. Nastavljamo raditi na našem pristupu održivosti u suradnji s neovisnim stručnjacima i organizacijama, kao što su Globalno vijeće za održivi turizam (GSTC) i UN Tourism, nastojeći istražiti kako se najbolje uhvatiti u koštac s nekim od izazova s ​​kojima se putnici suočavaju pri donošenju održivijih odluka. Naš cilj je pronaći nove načine na koje pomoći premostiti jaz između broja smještaja s certifikatima trećih strana i širine izbora na tržištu, a pritom potaknuti smještajne partnere da napreduju prema certifikatima trećih strana.

Za koje zemlje smatrate da prednjače u svom pristupu konceptu održivog putovanja i zašto?

Industrija putovanja pomalo je u zaostatku u napredovanju prema održivosti u odnosu na druge industrije. Uzmite kao primjere industriju hrane, poljoprivrede ili mode, u kojima je ova tema doista u središtu pozornosti već dug niz godina. I za to postoji nekoliko razloga. Povijesno je industrija putovanja bila fragmentirana i složena, a također imate zemlje i regije s različitim izazovima i vrstama putnika, što otežava pronalaženje jedinstvenog rješenja za sve. Naša je uloga podržati naše smještajne partnere na putu da budu održiviji.

Što vidite kao najveće izazove s kojima će se industrija putovanja i turizma suočiti u sljedećih nekoliko godina kada je u pitanju održivost?

Putnici očekuju suradnju u pitanjima održivog putovanja, pri čemu više od polovine njih vjeruje da vlade imaju najviše mogućnosti po pitanju gospodarskih učinaka, a 47 posto ih se izjasnilo da su pružatelji usluga putovanja ključni za rješavanje ekoloških čimbenika. Također, 31 posto hrvatskih putnika smatra da su vlade odgovorne za edukaciju ljudi o učincima putovanja i turizma.

U konačnici će izgradnja istinski održive turističke industrije zahtijevati koordinaciju i zajednički napor, ali inovacijom proizvoda, podrškom partnera i suradnjom u industriji možemo učiniti održiva putovanja jednostavnijima za milijune ljudi diljem svijeta.

Kako različiti dionici u hrvatskoj turističkoj industriji mogu pridonijeti porastu održivih putovanja i prilagoditi se kako bi ispunili očekivanja rastućeg broja ekološki osviještenih putnika? Imate li kakav savjet za destinacije ili tvrtke koje žele postati održivije?

Neki od naših smještajnih partnera već su nevjerojatno dobro upoznati s ovom temom i usvojili su različite prakse, ali većina je u ranijim fazama svojeg putovanja prema održivosti. Imamo brojne resurse namijenjene tome da našim smještajnim partnerima pomognemo u napredovanju prema održivosti, od toga kako da razumiju svoj ekološki učinak do smanjenja potrošnje plastike i koraka koje trebaju poduzeti da bi dobili certifikat treće strane. Sve im je dostupno na našim stranicama namijenjenima podršci partnerima.

Foto: Arena One 99 Glamping, Booking.com

Što sami radite u svakodnevnom životu te kada putujete vodeći računa o održivosti?

Kao i mnogi drugi, pokušavam uvesti male korake u svoj svakodnevni život kako bi on bio održiviji, od vođenja računa o korištenju grijanja i klime do korištenja štednih žarulja, smanjenja upotrebe jednokratne plastike i kupovine proizvoda od malih lokalnih proizvođača. Kada putujem u inozemstvo, nastojim nastaviti s ovim navikama, uključujući oslanjanje većinom na javni prijevoz na odredištu, korištenje istog ručnika više puta itd.

Možete li s nama podijeliti svoje omiljeno mjesto za boravak ili koristan proizvod i uslugu za koje smatrate da stvaraju nešto istinski održivo za ljude i planet?

U Hrvatskoj bih izdvojila Istru jer privlači putnike cijele godine. Pohvalno je to da je uvelike povećala svoju ponudu kako gostima ne bi pružala samo ‘sunce i more’ te je stvorila potražnju za područjima i gradovima u unutrašnjosti koji su bogati kulturom i dom su brojnim lokalnim proizvođačima. Ovaj pristup podupire uravnoteženiju distribuciju potražnje u različitim područjima u regiji i pomaže u smanjenju utjecaja turizma, a istovremeno daje pozitivnu društveno-ekonomsku korist zajednici. Što se tiče međunarodnih destinacija, istaknula bih Sloveniju kao jednu od zemalja u kojoj je održivost kao koncept u fokusu već dug niz godina, a brend Green Sloveniapostao je način života.