no planet b tportal
menu
Beauty & fashion

Riskirala je uspješnu karijeru kako bi stvorila savršenu haljinu. Rezultat je fantastičan

1. studenoga 2023. • ~7 min

Mara Hoffman napustila je svoj uspješan posao s kupaćim kostimima kako bi dala prioritet održivosti. Gotovo desetljeće kasnije, nakon brojnih izazova, ona žanje plodove svog rada, pod uvjetima koje je sama postavila

Mara Hoffman napustila je svoj uspješan posao s kupaćim kostimima kako bi dala prioritet održivosti. Gotovo desetljeće kasnije, nakon brojnih izazova, ona žanje plodove svog rada, pod uvjetima koje je sama postavila

Izgleda poput normalne haljine, vrlo je lijepa. Nešto što biste mogli odjenuti na vjenčanje ako želite izazovan look. Dugačka do poda, s V-izrezom koji se spušta i omata u ružu smještenu tik ispod poprsja, a naramenice joj se križaju na leđima, pomalo nalik sportskom kupaćem kostimu iz 1970-ih. Tu su i bočni nabori te skrivenim patentnim zatvaračem na leđima.

To je vrsta haljine koju bi Mara Hoffman, koja posluje 23 godine, mogla smisliti bez imalo razmišljanja. Ali ova konkretna verzija izrađivana je pet godina. ‘Osjetite ovo,’ kaže Mara Hoffman u svojoj trgovini u ulici Lafayette na Manhattanu dok u ruci drži tkaninu boje koralja. Haljina ima teksturu kože breskve, nešto zadivljujuće. ‘Ako prođete kroz trgovinu i opipate sve naše proizvode, ništa se neće činiti kao ovo,’ dodaje.

Priča koja se krije iza ove haljine doista je vrijedna pažnje. Nyssa, odnosno ‘haljina koja mijenja sve’ kako je dizajnerica zove, prva je suradnja te vrste između Mare Hoffman i Circ-a, tvrtke za kružnu modnu tehnologiju koja reciklira tekstilni otpad u nova vlakna. Haljina Nyssa izrađena je od luksuzne, brušene satenske tkanine izrađene od 100 posto Circ Lyocell vlakana u živopisnoj boji maka. Izdana je u ograničenoj seriji i svaka je posebno numerirana.

Jedna od 35 izdanih koje se trenutno prodaju po cijeni od 1195 dolara, haljina je satkana od zaštićene tkanine koju je izradila tvrtka Circ iz Virginije. Korišteno inovativno liocelno vlakno dobiva se od 50 posto recikliranog tekstilnog otpada i 50 posto FSC certificirane celulozne pulpe.

Tvrtka je patentirala tehnologiju za odvajanje i recikliranje mješavina polipamuka –  što znači da je jedan dio poliester, a jedan dio pamuk – u vlakna koja se mogu preraditi u tkaninu.

To je velika stvar u svijetu recikliranja tkanina jer je do sada bilo iznimno teško razgraditi i reciklirati miješane tkanine, poput starih majica, rastezljivih traperica i tajica. ‘Otprilike polovica svih proizvedenih tkanina je polipamuk’, rekao je Peter Majeranowski, izvršni direktor Circ-a, što je dovoljno da se stvori dojam o kojoj količini odjeće se radi.

Circ nabavlja tkaninu s nekoliko mjesta: tekstilnih tvornica, koje im prosljeđuju košulje koje su oštećene u opskrbnom lancu; dobrotvornih organizacija koje imaju višak donirane odjeće, a tu su i partneri poput Patagonije koji imaju program povrata, u kojem se stara odjeća popravlja i preprodaje. Ako se ta odjeća ne može preprodati, ide u skladište dok se ne pojavi rješenje poput Circa.

Haljine Mare Hoffman predstavljaju ono što obje tvrtke ističu kao prvi put da se Circ liocel tkanina koristi za luksuzni proizvod, kao alternativa svili, koju je ona eliminirala iz svoje ponude. ‘Čeznula sam za tim osjećajem svile’, rekla je Hoffman. ‘Oduvijek je bilo prisutno to pitanje – kako možemo govoriti o tom luksuzu do kojeg stvarno ne možemo doći kroz naš pamuk i konoplju, materijale do kojih smo imali siguran i provjeren pristup? Koja je naša alternativa elegantnom odijevanju, a da nije riječ o  štetnom odjevnom predmetu?’ U sljedeće tri godine, gospođa Hoffman obvezala se zamijeniti sav čisti liocel u svojim kolekcijama recikliranom verzijom tvrtke Circ.

Mara Hoffman prvi se put susrela s Circom 2018., kada je Dana Davis, njezina potpredsjednica za održivost, proizvode i poslovnu strategiju, prisustvovala Global Fashion Agenda Summitu u Kopenhagenu. Dana Davis otkrila je da je Circova izvorna tehnologija razvijena za farme duhana koje više nisu opskrbljivale proizvođače cigareta. Bila je zaintrigirana.

Za Maru Hoffman, ‘haljina koja mijenja sve’, kako je nazvala stil napravljen sa Circom, još je jedno poglavlje u radikalnom repozicioniranju njezinog brenda koje je započelo 2015. Do tada je bila glavna dobavljačica seksi psihodelični printevi i bikinija za publiku na Coachelli. Posao je pokrenula 2000. godine kao svježa diplomantica Parsonsa, kada se pojavila u trgovinama, uključujući Patricia Field u New Yorku, s torbom odjeće koju je izradila u svom stanu u Murray Hillu. A kolekcija se izvorno zvala Circle.

NEW YORK, NY – MAY 03: Designer Mara Hoffman attends the Ms. Foundation 30th Annual Gloria Awards at Capitale on May 3, 2018 in New York City. Astrid Stawiarz,Image: 370531452, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Astrid Stawiarz / Getty images / Profimedia

‘Napravila sam pravi show, isprobala sam sve pred njima i oni su dali prvu narudžbu’, rekla je.

Kako je vrijeme prolazilo, brend Mara Hoffman osjećao se sve više nepovezanim sa ženom Marom Hoffman, kako na duhovnoj tako i estetskoj razini. Rođenje sina navelo ju je da drugačije gleda na budućnost planeta. ‘The True Cost’, dokumentarac iz 2015. koji je ispitivao razaranja brze mode, potresao ju je. Bila je zgrožena prekomjernom proizvodnjom i toksičnošću koja je kolala industrijom.

‘Više nisam mogla dizajnirati ono što sam dizajnirala’, rekla je. U jednom trenutku zatekla se kako plače na kauču, govoreći Dani Davis da želi zatvoriti tvrtku. Umjesto toga, posvetile su se apsolutnoj reviziji, prelaskom sa široko rasprostranjenih hipijevskih printova na mirniju i sofisticiraniju kolekciju – doduše još uvijek seksi – uz ozbiljne obveze održivosti. Pritom su izgubile polovicu svojih maloprodajnih partnera. ‘Spaliti sve do temelja,’ kaže Hoffman. ‘To je nekako moj stil. Nije za one sa slabim srcem.’

Promjena izgleda brenda bila je relativno laka. ‘Sutra mogu dizajnirati nešto novo i transformirati se. Dobra sam u tome,’ kaže Hoffman. No, još veći izazov bio je ostvariti sve svoje snove o održivosti unutar brenda kako bi ispunili ono na što je kupac navikao. Bio je to proces pokušaja i pogrešaka, i išao je malim koracima.

Prvi posao bio je prelazak na organske i reciklirane materijal,  kad god je to bilo izvedivo. Ali to nije uvijek moguće. ‘Počeli smo raditi sa sustavom koji se za nas još uvijek smatra ‘flasterom’, uzimajući plastične boce, pretvarajući ih u poliester za izradu kupaćih kostima,’ rekla je Davis. Problem je u tome što jednom kad se plastična boca pretvori u kupaći kostim, teško ju je reciklirati. Sada Mara Hoffman za svoje kupaće kostime koristi Pyratex, tkaninu izrađenu od drvene pulpe bez poliestera ili najlona.

Hoffaman je uvela i ambalažu pogodnu za kompostiranje, no tu je nastao problem – malo tko je znao kako se kompostira pa se tvrtka prebacila na papir koji su ljudi navikli reciklirati. Pokrenula je Full Circle, program tvrtke za povrat i preprodaju. Dizajnirala je proširene veličine koje su nadilazile osnovnu, klasičnu crnu haljinu. Rastezljiva, seksi haljina Popcorn – dostupna u nizu boja i silueta te u veličinama od XXS do 3X – predstavljena je 2020. i od tada ne prestaje biti hit.

‘Prije je to bila linija za kupanje – sada je to modni brend’, rekla je Rachael Wang, bivša urednica i stilistica koja je počela raditi s Marom Hoffman na promjeni vizualnog identiteta brenda 2015. ‘Mislim da stvaranje impresivnijeg, više modnog brenda koji ima ovu namjeru bio upravo ono što su ljudi željeli vidjeti, što su ljudi željeli kupiti.’

Mara Hoffman svoj posao vodi posve neovisno, bez vanjskih ulaganja. Ali nije to učinila sama. Dana Davis radi s njom već 15 godina, a one nadziru osoblje od 25 zaposlenika. Tu je i šira zajednica održivosti, čiji su oni glasni i aktivni članovi. Tako je internetska stranica Mara Hoffman svojevrsna enciklopedijska je u svom indeksiranju partnera, politika i transparentnosti opskrbnog lanca.

Mara Hoffman zasigurno je bila među prvima u modnom buđenju uzrokovanog hiperprodukcijom i klimatskom krizom, ali se ne smatra pionirkom. ‘Bilo je nekoliko brendova koje smo vidjeli kao svjetionike0, rekla je, navodeći Eileen Fisher, Stellu McCartney i Patagoniju. ‘Radili su nešto bolje.’

Unatoč tome, Circ haljine predstavljaju opipljiv utjecaj, stvarnu promjenu sustava. A sljedećeg mjeseca Mara Hoffman će dobiti nagradu za ekološku održivost od Vijeća modnih dizajnera Amerike.

M.D.