no planet b tportal
menu
Sustainable planet

Vrijeme za opuštanje; izišla lista ekoloških hotela: uzgajaju eko hranu, koriste kišnicu i biomasu

(I.Ba./Hina, Foto: Sharon Brown, Crystal Clear / Alamy / Alamy / Profimedia) 21. prosinca 2024. • ~8 min

Uzimanje slobodnog vremena za opuštanje ključno je za sretno društvo, no važno je pritom ne opterećivati okoliš. Eko turizam stoga podrazumijeva davanje prioriteta smještaju koji brine o zelenijoj budućnosti.

Uzimanje slobodnog vremena za opuštanje ključno je za sretno društvo, no važno je pritom ne opterećivati okoliš. Eko turizam stoga podrazumijeva davanje prioriteta smještaju koji brine o zelenijoj budućnosti.

Iako činjenica da su turizam i priroda neodvojivi nije nepoznanica, potrebno je konstantno podsjećati na važnost očuvanja okoliša i poticati održivost turističkog sektora. Odabir ekološki osviještenih putovanja korak je prema očuvanju prekrasnih destinacija koje posjećujemo i podržavanju lokalnih zajednica.

Kako vrijeme prolazi, postajemo sve svjesniji utjecaja turizma na okoliš. Ova djelatnost često iscrpljuje prirodne resurse, primjerice erozijom tla, gubitkom staništa, prekomjernom potrošnjom vode i slično. Eko turizam nudi održivu alternativu, a počinje davanjem prioriteta smještajima koji poduzimaju potrebne korake prema zelenijoj budućnosti.

Uzimanje slobodnog vremena za opuštanje ključno je za sretno društvo, ali potrebno je paziti da ne opterećujemo okoliš, piše Enjoy Travel, platforma koja je nedavno izradila listu najboljih ekoloških hotela u Europi.

Heckfield Place

Na vrhu liste 30 hotela portala Big 7 Travel našao se Heckfield Place smješten nedaleko Basingstokea u Ujedinjenom Kraljevstvu. Tvrtka je zauzela vodeće mjesto zbog samodostatnosti u uzgoju vlastite hrane, ponovne upotrebe kišnice i održivih kotlova na biomasu, između ostaloga.

Prekrasna viktorijanska rezidencija samodostatna je u smislu uzgoja organske hrane u sedam staklenika, otvaranja vlastite mljekare, branja voća iz voćnjaka i još mnogo toga. Heckfield Place nadmašio je uobičajene organske proizvode korištenjem sjemena, biljnih lijekova i biodinamičkih podataka o rastu za regeneraciju tla. Dakle, ovi proizvodi ne samo da čuvaju tlo za generacije koje dolaze, već djeluju i na njegovoj obnovi.

Čuvaju se također drevne šume koje okružuju hotel, štite se 150 godina stare sekvojeDouglasove jeleMonterey borovihrastovi i razna druga stabla, a vodi se i briga o sjemenju za nova. Treba li spominjati kako u hotelu nema plastike za jednokratnu upotrebu?

Toplina dolazi iz održivih kotlova na biomasu, za navodnjavanje se koristi kišnica, a energija se proizvodi iz obnovljivih izvora. Kako bi bolje razumjeli nevjerojatan rad Heckfield Placea, njihov tim nudi šetnje i razgovore kroz prekrasne vrtove, šume i farme.

Kriteriji

Poredak se temeljio na sedam kriterija: hrana, održivost, očuvanje, energija, otpad, voda i materijali.

Hrana: Tražili su hotele s povrtnjacima, voćnjacima, farmama i drugim praksama organskog uzgoja. Također je važno da sve što se ne uzgaja na licu mjesta bude lokalno s organskih farmi ili proizvođača. Ne samo da je to održivo, već i podržava lokalnu zajednicu.

Održivost: Održivost zajednice nadilazi uštedu vode i energije. Suradnja s lokalnom zajednicom je ključna, osobito u područjima gdje su tradicija i kultura filtrirane za turizam. Drugi primjeri angažmana hotela u zajednici uključuju rad s dobrotvornim organizacijama, projektima i školama te organiziranje čišćenja plaža.

Očuvanje: Podupiranje očuvanja zvuči skupo i nema svaki hotel sredstva za to, ali poticanje bioraznolikosti može biti jednostavno kao ne prečesto košenje trave. Ostali primjeri uključuju rad s inicijativama za očuvanje u tom području, ponovno oživljavanje terena s autohtonim biljkama ili omogućavanje besplatnih bicikala s ciljem poticanja održivog prijevoza.

Energija: Solarni paneli, obnovljivi izvori energije, mjere za uštedu energije, LED žarulje, žarulje s detekcijom pokreta – sve je to važno za očuvanje izvora energije i davanje prioriteta potrošnji čiste energije. Ugljično neutralni hoteli visoko su rangirani.

Otpad: Briga o otpadu obuhvaća mnogo toga – recikliranje, pravilno gospodarenje otpadom, nekorištenje jednokratne plastike, narudžbe za kupnju u većim količinama kako bi se spriječilo stvaranje viška ambalaže, biorazgradive proizvode, kompostiranje na licu mjesta i drugo.

Voda: Zaštita sve skromnijih zaliha vode jedna je od najvećih klimatskih bitaka. Hoteli bi trebali nadzirati i smanjiti potrošnju vode na minimum. Većina hotela na ovom popisu ima sustav za navodnjavanje kišnicom, sustav filtera i druge tehnike za uštedu vode.

Materijali: Korištenje prirodnih materijala ne proizvodi dodatne emisije ugljika, a vintage, prerađeni i regionalni interijeri smanjuju uzimanje više od planeta nego što možemo vratiti. Mnogi su hoteli također izgrađeni kako bi se prilagodili prirodnom okruženju u cilju podržanja lokalne ekologije.

Greenwashing i Direktiva EU

Iako će ekološki osviješteni putnici birati mjesta kao što je Heckfield Place, uvijek postoji sumnja u istinitost tvrdnji vezanih za ekološke čimbenike. Naime, kao odgovor na sve veći interes putnika za eko turizam, neki turistički subjekti pribjegli su greenwashingu na način da svoje proizvode i usluge reklamiraju na pretjerujući ili obmanjujući način, prikazujući svoje napore u zaštiti okoliša većima no što doista jesu.

Stoga je Europska komisija po tom pitanju zauzela proaktivan stav, odgovarajući na rastući interes za eko turizam. Pokrenula je uspostavu zajedničkih kriterija koji će potrošačima omogućiti veću jasnoću i time pomoći u borbi protiv ove nepoštene prakse.

Europsko vijeće, koje se sastoji od 27 šefova država Europske unije, usvojilo je zajednički stav – čelnici su postigli dogovor o direktivi za borbu protiv greenwashinga postavljanjem zajedničkih standarda za ”zelene” tvrdnje.

Ova direktiva mijenja pravila igre. Osmišljena je kako bi osnažila potrošače, omogućujući im da donose kvalitetnije izbore, a da ih ne zavedu varljive tvrdnje o ekološkoj prihvatljivosti. Time je učinjen korak prema informiranijoj i odgovornijoj bazi potrošača. Savjetovanje se temelji na studiji iz 2020. koja je otkrila da više od polovice ekoloških tvrdnji sadrži nejasne, obmanjujuće ili neutemeljene informacije.

Znanstveni dokazi

Direktiva ocrtava jasan postupak za provjeru eksplicitnih ekoloških tvrdnji i oznaka. Kompanije moraju koristiti precizne kriterije i najnovije znanstvene dokaze kako bi se borile protiv greenwashinga i opravdale svoje ekološke tvrdnje. Primjeri takvih tvrdnji uključuju “sto posto recikliranu plastiku”, “biorazgradivu” ili “kremu za sunčanje prihvatljivu za oceane”.

Što se tiče kompenzacije ugljika ili ugljične neutralnosti, bit će ključno korištenje ugljičnih kredita generiranih izvan lanca vrijednosti tvrtke, poput šumarskih projekata ili obnovljivih izvora energije. Ugljični krediti uvedeni su tijekom razvoja Protokola iz Kyota.

Stoga svaka tvrtka s projektom smanjenja ili zadržavanja emisija stakleničkih plinova može dobiti “ugljične kredite”, potvrdu da je projekt spriječio ili odvojio tonu ekvivalenta ugljičnog dioksida.

Direktiva zahtijeva informacije o vrsti i količini ugljičnih kredita te jesu li trajni ili privremeni. Tvrtke zatim moraju pokazati da ispunjavaju cilj neto nulte emisije, pokazati svoj napredak prema dekarbonizaciji i pokazati postotak ukupnih emisija stakleničkih plinova koji su kompenzirani.

Dugoročna održivost ili tek trend?

Održivost u ugostiteljskom sektoru prije desetak godina je bila bonus, no danas je ona vitalni poslovni element – sve više ljudi ne samo da odabire održiva putovanja, već su mnogi spremni i više za njih platiti. Upravo zato je važno biti siguran da odsjedamo u “zelenom” smještaju.

Kada su u pitanju hotelska industrija i ekološki prihvatljive politike, ponekad je teško razabrati koji potezi predstavljaju usredotočenost prema pravoj i dugoročnoj održivosti, a koji su tek trendovi koji će nestati čim se pojave sljedeći.

Hoteli osvajaju nagrade za dobre prakse održivosti ili statuse zelenih hotela. No, stvar je u tome da prosječni potrošač nije upoznat s tim nagradama. U konačnici, razumno je upitati se jesu li to legitimna priznanja ili tek (plaćene) nagrade koje se dijele unutar industrije?

Govoreći za CNN TravelJustin Francis, suosnivač i izvršni direktor aktivističke skupine Responsibletravel.com koja želi da industrija putovanja bude ekološki svjesnija, ističe da su neki od njih “nagrađeni jer naprave malo poboljšanje u nekoliko kriterija, a ne zato što su postigli bilo kakvu razinu održivosti”.

Francis ovo navodi kao ilustrativni primjer greenwashinga. Stvarno dobar i odgovoran hotel imat će izvješće o okolišu i to će izvješće biti javno dostupno. Dokument će sadržavati podatke o hotelskoj potrošnji energije, otpadnim vodama i drugo, a podaci će pokazivati da se te stavke smanjuju.

Ako hotel nema ekološko izvješće ili ga uprava nije spremna javno objaviti, razumljivo je da se nameću određena pitanja.